Debica



Debica

Autopneu výrobce Debica

Nadnárodní koncern Goodyear Dunlop Tires se definitivně zformoval ve druhé polovině devadesátých let minulého století (zní to strašně, i když ve skutečnosti to bylo cca před 3 až 5 lety). Původně americký výrobce pneu s filiálkami a výrobními závody ve všech civilizovaných kontinentech světa nemohl zůstat stranou slučovacímu procesu gumárenských výrobců. Pod vlivem tohoto výrobce s tradiční okřídlenou botičkou v logu se tak objevily značky Dunlop, Fulda, Sava, Pneumant a Debica.

Tato značka polských pneumatik je dobře známa zejména v zemích bývalého RVHP. Tehdy postačily k obutí téměř celého vozového parku čtyři rozměry pneu : na Trabanta, Malucha (F126P), Škodovku a Žigulíka. Začleněním značky Debica do svého koncernu získal v Polsku Goodyear Dunlop Tire výrobu pneumatik, které mohl díky nízkým výrobním nákladům zařadit do kategorie levných pneumatik při odpovídající kvalitě. Navíc využil známosti značky na východních trzích k prosazování pneumatik ostatních koncernových značek, ať již prémiových Googyear a Dunlop, nebo středové značky Fulda, či Sava a Pneumant z kategorie ekonomických pneu.

Nabídku tvoří tři základní dezény. Pro kategorii vozů nižší a střední třídy v rychlostní kategorii T je určen dezén Passio. Modely většiny výrobců v této kategorii pneu jsou velmi podobné. Musí pouze splňovat základní požadavky na bezpečnost a z hlediska zákazníka důležitý požadavek na velkou životnost. Různí výrobci však mají různé úspěchy. Bohužel právě tato dvě hlediska je velmi těžké navzájem skloubit. Aby byla pneumatika „bezpečná“ znamená to, aby dobře přenášela záběrové a zejména brzdící účinky z vozidla na vozovku, a to i za mokra. Účinky významně ovlivňuje tvrdost běhounové směsi. Čím měkčí je směs, tím se zvyšuje adheze, avšak snižuje životnost a naopak. Mnozí výrobci dnes již řeší zlepšení těchto vlastností příměsí křemíku (silica) v pryžové směsi letních pneumatik. Doufejme, že s tímto řešením přijde v brzku i Debica.

Pro vozy střední a vyšší třídy je určen dezén Furio. Směrový dezén s výraznými čtyřmi obvodovými drážkami pro zlepšení směrové stability na mokru signalizuje moderní trendy od polského výrobce. Vyrábí se u plášťů s profilovými čísly 70 až 55 s indexy rychlosti H, resp.V.

Orientaci značky na zákazníky se staršími vozidly, kteří vyhledávají nejnižší cenu , mnohdy bez vysokých nároků na užitné vlastnosti pneumatiky , potvrzuje výroba tzv. pláště pro celoroční provoz s názvem Navigator. Podle výrobce použitá směs efektivně zvyšuje odolnost pneumatiky proti opotřebení a prodlužuje její životnost. Vyrábí se v rychlostní kategorii T pro 12“ až 14“ kola vozidel nižší třídy.

www.debica.com.pl